Nyheter och uppdateringar i Blikk – november 2025
När ni som redovisningsbyrå hanterar många kunder samtidigt är ett av era viktigaste jobb att säkra kvaliteten och att ni följer standarder som Reko och Rex. Under november har vi i Blikk Byrå lanserat flera nyheter som underlättar byråns kvalitetsarbete.
De nya funktionerna är tillgängliga för användare med licenserna Total eller Standard i Blikk Byrå.
Dokumentation för verksamhetinfo och system
På kundkorten finns det numera två nya sektioner som heter Verksamhetsinfo och System. Ni hittar dessa under fliken Mer info.

Verksamhetsinfo
I sektionen Verksamhetsinfo har ni bland annat möjlighet att fylla i det regelverk och den redovisningsmetod som tillämpas på kunden. Ni har även möjlighet att ange om ni har bankfullmakt och fullmakt för Skatteverket, samt vilken medarbetare som har fullmakt.

För att ändra uppgifterna i Verksamhetsinfo klickar ni på Redigera och gör därefter önskade justeringar på respektive fält. Klicka sedan på Spara längst ner.
För att redigera uppgifterna krävs det att användaren har licensen Total eller Standard i Blikk.


System
I sektionen System har ni möjlighet att ange vilka program som kunden använder för:
- Bokföring
- Bokslut
- Lön
- Skatt
- Revision
- Anläggningsregister
- Leverantörsfakturaskanning
- Kvittohantering
- Tidrapportering
- Lager
- Kassa
- Övriga system

För att ändra uppgifterna System klickar ni på Redigera.
Vänligen notera att alla system som ska vara valbara måste läggas till manuellt genom att navigera till Inställningar > Kontakter > System. För att göra detta måste man vara systemadministratör i Blikk.
När en administratör har lagt till systemen kan användare med licenserna Total eller Standard lägga till dem på kundkortet samt göra eventuella noteringar. Klicka sedan på Spara längst ner.

Förbättra byråns kvalitetsarbete
Vi har byggt ut kundkortet för att underlätta byråns kvalitetsarbete. Du och och dina kollegor kan nu dokumentera kundens verksamhetsinformation, system och se status på uppdragsbrev.
Du hittar nyheterna under "Mer info" och i fliken "Kvalitetsarbete" (tidigare KYC).


I varje sektion har ni möjlighet att ange var filen finns uppladdad i Blikk Byrå eller lägga in en länk till en extern tjänst. Det finns även möjlighet att klarmarkera respektive sektion när ni har lagt till en hänvisning. Datumet sätts per automatik till dagens datum, men det går att justera datumet. Klicka sedan på Spara & stäng längst ner.
För att lägga till en hänvisning eller klarmarkera ett uppdragsbrev, rutinbeskrivning, systemdokumentation eller omprövning av uppdrag krävs det att användaren har licensen Total eller Standard i Blikk.

Utökade filtreringsmöjligheter
I kontaktregistrets översiktsvy går det numera att filtrera listan efter de olika fälten som finns i de nya sektionerna Kvalitetskontroll, Verksamhetsinfo och System.


Ta reda på vilka uppdragsbrev eller någon av de andra kvalitetspunkterna som behöver förnyas
Filtrera ut kontakter där ni har klarmarkerade uppdragsbrev (eller någon av de andra kvalitetspunkterna), exportera kunderna till Excel och filtrera datum-fältet i fallande ordning.

