Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Hantering av leverantörsfakturor

1. Projekt Skapas i Blikk  2. Skapande av bokföringsprojekt i projektet Under Administrera > Integrationer > Ekonomisystem kan du ställa in så att det automatiskt skapas ett bokföringsprojekt när det skapas ett projekt i Blikk. Om du inte har denna funktion påslagen kan du göra det manuellt i projektet.+   Skapa ett nytt bokföringsprojekt i projektet3. Bokföringsprojekt skapas i ekonomisystem4. Leverantörsfakturan kommer in i ekonomisystem5. Leverantörsfakturan importeras i Blikk via fliken LeverantörsfakturorFakturering > Leverantörsfakturor > Uppdatera

Det finns två inställningar när det gäller leverantörsfakturorna, antingen så kan man välja att läsa in alla fakturor eller så väljer man att läsa in endast projektkonterade leverantörsfakturor. Det innebär att fakturan behöver märkas i ekonomisystemet mot det bokföringsprojekt som projektet är kopplad till. En leverantörsfaktura kan vara konterad mot flera bokföringsprojekt, kostnaderna delas då upp enligt hur de bokförts som separata leverantörsfaktura rader i listan. 

Den första gången en hämtning görs, så hämtar vi in leverantörsfakturor som har bokförts 30 dagar tillbaka i tiden. Därefter hämtar vi in de leverantörsfakturor som bokförts efter den senaste hämtningen. 

För att överföra fakturor så markerar du de i bockrutan ute till vänster, klicka sedan på den gröna knappen överför markerade.  

Om du vill att leverantörsfakturorna ska vidare faktureras, så väljer du istället knappen överför med vidarefakturering. Fakturorna får då inställningen att de ska faktureras kunden, och om projektet är inställt med ett påslag på leverantörsfakturor, så läggs det till automatiskt.  

Genom att klicka på datumet på en faktura så får du upp en ruta med mer information. 

Här kan du se eventuella bilagor samt ange om fakturan ska vidarefaktureras och vilket påslag som då ska göras. Här kan du även ange resultatenhet på leverantörsfakturan.